De taak van de inspectie SZW gaat verder dan het registreren van ongevallen. Ze onderzoeken ook de oorzaak van het falen. Daaruit volgt een top 10 met maatregelen waarmee bedrijven de veiligheid kunnen vergroten.
De Inspectie SZW (de voormalige Arbeidsinspectie) ontvangt elk jaar gemiddeld 126 meldingen van ernstige ongevallen met heftrucks. Op basis van al deze ongevallen heeft de inspectiedienst een top 10 van maatregelen opgesteld waarmee bedrijven ongevallen met heftrucks kunnen voorkomen.
De eerste maatregel: vergroot de zichtbaarheid en de hoorbaarheid van de voetgangers.
Maar liefst 43 procent van de ongevallen bestaat uit een aanrijding van een voetganger. Bij meer dan de helft van de aanrijdingen is de oorzaak simpel: de heftruckchauffeur heeft de voetganger gewoon niet gezien. De oplossing klinkt al even simpel: zorgt dat de heftruckchauffeur de voetganger wel kan zien.
- Zichtbaarheid en hoorbaarheid van de voetganger vergroten
- Infrastructuur en/of lay-out aanpassen (bijvoorbeeld scheiding van lopend en rijdend verkeer)
- Weren van voetgangers uit zones met heftrucks
- Rijsnelheid van heftrucks aanpassen
- Zichtbaarheid en hoorbaarheid van heftrucks vergroten
- Veilige werkmethodes toepassen (bijvoorbeeld niet op de vorken staan)
- Voorkomen dat stilstaande heftrucks onbedoeld gaan rijden
- Veiligheidsgordels gebruiken
- Afvallende lading voorkomen
- Heftruckchauffeurs trainen
Trek voetgangers een fluorescerend hesje aan. Toegegeven, het staat gelikt: bedrijfskleding voor de mensen in het magazijn. Meestal gaat het om een sweatshirt of jack waarop het logo van het bedrijf is geborduurd. Favoriete kleur: donkerblauw. Dat is niet echt een kleur waarmee u opvalt in de soms donkere gangen van een magazijn. Trek daarom alle voetgangers een fluorescerend hesje aan waarmee ze bij wijze van spreken in het donker nog zichtbaar zijn. En vergeet niet om ook bezoekers of kantoorpersoneel zo’n hesje aan te trekken, het liefst in een andere kleur dan de magazijnmedewerkers. Dan zien heftruckchauffeurs het direct als ze te maken hebben met mensen die niet bekend zijn met het magazijn. En wat het mooie van die hesjes is: daar op kunt u ook het bedrijfslogo laten drukken.
Zichtbaarheid truck
2. Laat lading niet het zicht ontnemen. Wie vooruit rijdt met een twee meter brede en twee meter hoge last op zijn vorken, ziet helemaal niets meer. Zorg ervoor dat heftruckchauffeurs in die gevallen achteruit rijden. Of creëer desnoods omstandigheden waarin ze toch vooruit kunnen rijden, bijvoorbeeld door een collega in te schakelen die aanwijzingen geeft of de weg vrijhoudt. Een andere optie is een camerasysteem waarmee chauffeurs toch vooruit kunnen kijken.
3. Plaats spiegels op onoverzichtelijke plekken. Kruisingen van gangpaden blijven gevaarlijke punten. Als de stellingen vol pallets staan, is het vaak onmogelijk om overstekende voetgangers te zien aankomen. Plaats daarom bolspiegels boven de kruisingen, zodat zowel de heftruckchauffeurs als de voetgangers om het hoekje kunnen kijken.
4. Kies voor trucks met een goed zicht. De vormgeving van de mast en het vorkenbord bepaalt voor een belangrijk deel het zicht van de heftruckchauffeur. Hoe slanker de mast en hoe meer onderdelen zoals slangen, cilinders en kettingen daarin geïntegreerd zijn, hoe beter het zicht door de mast. Houd daarmee rekening bij de aanschaf van een nieuwe truck. U zult merken dat daarin echt verschil zit. Andere factoren die het zicht kunnen belemmeren zijn de kooiconstructie van de heftruck en eventuele heftruckterminals of beeldschermen van cameraconstructies. Let daarop bij het monteren van dit soort hulpmiddelen.
5. Plaats een sensor op smallegangentrucks. Voetgangers hebben in smallegangenmagazijnen eigenlijk niets te zoeken, maar het kan toch gebeuren dat iemand in een onbewaakt ogenblik een gangpad inloopt. Als de cabine met chauffeur zich op hoogte bevindt, is het zicht op de vloer natuurlijk nihil. Daarom is er een sensor beschikbaar die op grondniveau aan de smallegangentruck gemonteerd kan worden. Zodra een voetganger in het oog van deze sensor komt, schakelt de truck automatisch uit.
6. Gebruik de claxon. De Inspectie SZW spreekt ook over het vergroten van de hoorbaarheid van voetgangers. Dat is wat lastig in een lawaaiig magazijn, tenzij iedereen een luchthoorn in zijn handen krijgt. Praktischer is het vergroten van de hoorbaarheid van heftrucks. Gebruik bij twijfel op onoverzichtelijke punten een claxon. De heftruckchauffeur kan een eventuele voetganger dan misschien nog steeds niet zien, maar de voetganger heeft de heftruck dan ongetwijfeld in de smiezen.
1. Scheidt voetgangers- en heftruckverkeer. Zorg ervoor dat voetgangers en heftrucks elkaar zoveel mogelijk ontlopen door speciale zones of banen voor voetgangers en heftrucks te creëren. Maak bijvoorbeeld looppaden voor voetgangers voor veel gebruikte routes en markeer die looppaden met lijnen, het liefst in een andere kleur dan de markeringen voor heftrucks.
2. Scherm werkplekken af. Op plekken waar voetgangers aan het werk zijn, denk bijvoorbeeld aan inpaktafels, moeten mensen kunnen bewegen zonder voortdurend alert te zijn op heftruckverkeer. Scherm deze werkplekken daarom af voor heftrucks, bijvoorbeeld met een hekwerk of nog beter: vangrails.
3. Kies voor een slimme lay-out. Richt het magazijn zo in dat heftrucks en voetgangers zo min mogelijk in elkaars nabijheid hoeven te zijn. Creëer bijvoorbeeld aparte orderverzamelgebieden waar heftrucks niets te zoeken hebben. Of zorg ervoor dat intensief gebruikte picklocaties in palletstellingen langs de achterkant aangevuld kunnen worden.
4. Zorg voor goede zichtlijnen. Zorg ervoor dat voetgangers en heftrucks elkaar al van afstand kunnen zien. Vermijdt obstakels die het zicht belemmeren. Hang op plaatsen zonder goede zichtlijnen – denk aan kruisende gangpaden – spiegels op om zichtlijnen te herstellen.
5. Creëer voldoende manoeuvreerruimte. Natuurlijk veroorzaken heftrucks niet alleen aanrijdingen met voetgangers, maar ook met stellingen of ander materieel. Voldoende manoeuvreerruimte is daarom van het grootste belang. Gebruik geen heftrucks of magazijntrucks op locaties die smaller zijn dan de draaicirkel van de machine. En zorg ervoor dat trucks elkaar kunnen passeren in gebieden met druk verkeer.
1. Geef geen toegang aan onbevoegden. Het grootste risico lopen voetgangers die zich onbewust zijn van de gevaren in het magazijn. Denk aan kantoorpersoneel die even met een vraag het magazijn inlopen, monteurs die iets moeten repareren of vrachtwagenchauffeurs die willen toekijken bij het laden of lossen van hun oplegger. Voorkom dat deze mensen zonder begeleiding het magazijn kunnen inlopen. Dat kan met een toegangscontrolesysteem, dat ervoor zorgt dat de toegangsdeur gesloten blijft voor mensen zonder pasje. En als deze mensen toch het magazijn ingaan, trek ze dan een fluorescerend veiligheidshesje aan.
2. Niet rijden tijdens het orderpicken. Magazijnstellingen kunnen het zicht flink belemmeren, waardoor orderpickers die te voet de hoek omkomen vaak pas op het laatste moment worden opgemerkt. Organiseer het proces daarom zodanig dat orderpickers en heftruckchauffeurs niet tegelijk in een gangpad hoeven te zijn. Plan het aanvullen van picklocaties bijvoorbeeld op momenten dat de orderpickers (nog) niet actief zijn. Of scherm het gangpad af met een pion of ketting op het moment dat voetgangers daar langdurig aan het werk zijn, bijvoorbeeld om de voorraad te tellen of een stelling te repareren. Warehouse management systemen kunnen een bijdrage leveren door gebieden met veel voetgangers tijdelijk te blokkeren voor heftruckchauffeurs.
3. Scherm werkgebieden af van rijbanen Ook in grote open ruimtes met voldoende zicht liggen aanrijdingen op de loer. Vaak zijn dit ruimtes waar medewerkers te voet aan het werk zijn, bijvoorbeeld met controle van binnenkomende goederen of consolidatie van zendingen. Dat is werk dat zoveel aandacht vergt dat medewerkers even geen oog meer hebben voor alles om hen heen. Zorg op dergelijke open ruimtes ervoor dat rijbanen voor doorgaand heftruckverkeer zijn gescheiden van ruimtes waar mensen aan het werk zijn. Dat kan met behulp van belijning op de vloer, maar ook middels hekken of ‘vangrails’ waarachter medewerkers zich veilig kunnen wanen. Maak gescheiden looppaden voor voetgangers en zebrapaden op plekken waar ze willen oversteken.
4. Gebruik kleine deuren naast grote deuren Toegangsdeuren tussen hallen vormen letterlijk en figuurlijk een bottleneck. Vaak staan ze constant open omdat heftrucks aan- en afrijden. Als dat niet het geval is, gaan ze vaak vanzelf al open als iets of iemand de deur nadert. Voor voetgangers is het dan erg aanlokkelijk om ook snel die grote deur te nemen, met als gevolg een grotere kans op aanrijdingen. Zorg ervoor dat zich naast die grote deur een normale toegangsdeur voor voetgangers bevindt. En zorg ervoor dat voetgangers daar automatisch gebruik van maken, bijvoorbeeld door de looppaden die kant op te sturen.
Bij drie van de tien heftruckongevallen is het de chauffeur zelf die ernstig gewond raakt. In dertien procent van al deze gevallen is te hard rijden de oorzaak. Maar ook bij andere ongevallen speelt een hoge rijsnelheid vaak een rol. Bij 22 procent van de aanrijdingen concludeert de Inspectie SZW dat het vermogen om tijdig uit te wijken of te stoppen één van de oorzaken is. Het reduceren van de rijsnelheid begint bij u. Als manager of teamleider heeft u vaak meer invloed op de rijsnelheid dan de chauffeur.
1 Kies het juiste rijprofiel Het rijprofiel van de meeste hef- en magazijntrucks kan tegenwoordig elektronisch worden ingesteld. Dat rijprofiel omvat niet alleen de maximumsnelheid, maar ook de acceleratie, remvertraging en stuurkarakteristiek. Kies een rijprofiel dat past bij de operatie, en dat zal in de meeste gevallen echt niet het meest agressieve rijprofiel zijn. De tijd dat een truck op maximumsnelheid rijdt is vaak maar kort als gevolg van al het bochtenwerk en gemanoeuvreer op de magazijnvloer. Ervaringen wijzen dan ook uit dat de productiviteit maar zelden lijdt onder een iets behoudender rijprofiel.
2. Pas het rijprofiel aan op de chauffeur Omdat de toegang tot de trucks vaak beveiligd is met een persoonlijke pincode of identificatiepas, is het nog maar een koud kunstje om aan elke chauffeur een ander rijprofiel te koppelen. Ervaren chauffeurs kunnen misschien best een wat agressiever rijprofiel aan omdat ze weten wanneer ze wel en niet op maximumsnelheid kunnen rijden. Om dezelfde reden ligt het voor de hand om een chauffeur die pas net zijn certificaat heeft gehaald langzaam te laten beginnen. En wie hardleers is en zijn rijsnelheid maar niet onder controle krijg, kan altijd nog worden ‘teruggezet’.
3. Monteer snelheidsbegrenzers Een andere methode om de snelheid te beperken is het monteren van snelheidsbegrenzers. Er zijn systemen op de markt die het mogelijk maken om per hal of zone de snelheid te reguleren. Die systemen werken op basis van infrarood, RFID of een andere technologie die het mogelijk maakt om draadloos te communiceren met de trucks. Bij elk toegangspunt tot een hal of zone wordt een zender geplaatst, terwijl de truck wordt voorzien van een ontvanger. Zodra de truck de hal of zone binnengaat, ontvangt de machine een signaal en wordt de rijsnelheid automatisch naar beneden bijgesteld. Let bij aanschaf op veiligheidssystemen De meeste ongelukken met te hoge rijsnelheid gebeuren niet op de lange rechte stukken, maar in de bochten. Let bij de aanschaf van nieuwe hef- of magazijntrucks op of de leverancier daarvoor veiligheidssystemen heeft ontwikkeld. Denk aan systemen waarbij de rijsnelheid afhankelijk van de stuuruitslag automatisch wordt aangepast of aan systemen die ervoor zorgen dat trucks met hooggeheven lasten minder snel gaan rijden.
5. Zorg voor visuele markeringen Natuurlijk kan het nooit kwaad om met behulp van verkeersborden of andere signalering heftruckchauffeurs te wijzen op hun rijsnelheid. Denk echter ook aan andere vormen van wegmarkeringen. Op regionale wegen waarvan de rijbaan door strepen of kleuren optisch smaller is gemaakt, gaan de meeste auto’s langzamer rijden. Die truc kan ook in het magazijn worden toegepast. Een drie meter brede rijbaan nodigt meer uit tot hard rijden dan een twee meter brede rijbaan met daarnaast een pad voor voetgangers.
Bij bijna zestig procent van alle aanrijdingen ziet de heftruckchauffeur de voetganger te laat of helemaal niet. Andersom komt ook voor: bij een derde van de aanrijdingen ziet de voetganger ook de heftruck niet aankomen. Wie de zichtbaarheid en hoorbaarheid van heftrucks verbetert, vergroot de kans dat voetgangers op tijd hun pas inhouden.
1 Voorkom visuele blokkades Een volle magazijnstelling kan het zicht op heftrucks flink belemmeren. Daar is helaas weinig aan te doen. Probeer echter te voorkomen dat ook op andere plekken met veel heftruckverkeer, denk aan laad- en losgebieden, visuele blokkades ontstaan. Als ze echt niet te voorkomen zijn, monteer dan bolspiegels aan het plafond waarmee zowel voetgangers als heftruckchauffeurs om het hoekje kunnen kijken.
2. Doe de radio uit In sommige bedrijven knalt de muziek met decibellen tegelijk uit de speakers. In bedrijven waarin dat niet het geval is, lopen medewerkers vaak met de oordopjes van een iPod in hun oren. Al het geluid dat heftrucks produceren, wordt daardoor volledig overstemd. Doe die radio dus uit en ban alle iPods uit het magazijn. Heftrucks zijn dan beter hoorbaar, terwijl de medewerkers vaak ook nog eens alerter zijn.
3. Gebruik de claxon In sommige bedrijven is het gebruikelijk om bij nadering van onoverzichtelijke plekken de claxon te gebruiken. Het gevolg is een bedrijfsruimte waarin mensen soms horendol worden van al het getoeter, maar het claxonneren heeft natuurlijk wel een functie. Gebruik het waar nodig, maar overdrijf niet om te voorkomen dat niemand meer op al dat getoeter let.
4. Gebruik lichtsignalen Verlichting werkt echt. Denk maar aan het gewone verkeer waarin bijna iedereen tegenwoordig ook overdag de verlichting van zijn auto aanzet. Het zorgt ervoor dat auto’s al veel eerder zichtbaar zijn, en dat is in het magazijn niet anders. Bovendien kan verlichting duidelijk maken welke beweging een heftruck maakt, denk aan remlicht of achteruitrijlicht. Probleem is dat veel verlichting pas zichtbaar is als de heftruck zich in het gezichtsveld bevindt. Als dat niet het geval is, kan een flitslamp uitkomst bieden.
5. Laat de kleuren intact De meeste hef- en magazijntrucks worden standaard geleverd in rood of andere primaire kleuren. Dat is niet voor niets. Die kleuren vallen op. Laat dat dan ook zo. Een enkel bedrijf heeft de neiging om al het intern transportmaterieel te spuiten in de bedrijfskleuren, blauw bijvoorbeeld. Staat misschien fraai, maar de zichtbaarheid wordt er niet groter van.
Bij zeven procent van de heftruckongevallen is het slachtoffer gevallen van een hoogte. Of anders gezegd: het slachtoffer stond op de vorken van een heftruck en kon zich niet staande houden. Het is verleidelijk om een heftruck te gebruiken als iemand even omhoog moet, bijvoorbeeld om een lamp te vervangen, een vastzittende pallet los te maken of een ligger te verhangen. Een heftruck is immers altijd wel in de buurt. Deze machines zijn echter niet gemaakt om mensen op te tillen. Een misstap is gauw gemaakt, zeker als een pallet gaat schuiven. En jezelf ergens aan vasthouden is vaak lastig. Hieronder een top vier van de veiligste werkmethodes voor het werken op hoogte.
Veilig werken op hoogte
1 Voorkom werken op hoogte De beste methode om vallen te voorkomen is gewoon met beide voeten op de grond te blijven staan. Gaan de lampen aan het plafond vaak stuk? Kies dan voor verlichting met een langere levensduur. Moet een medewerker regelmatig de hoogte in om een vastzittende pallet los te maken? Zoek dan een structurele oplossing voor dit probleem. Het vergt wellicht wat meer tijd en geld om te voorkomen dat uw medewerkers de lucht in moeten, maar dat heeft wel als resultaat dat ze geen halsbrekende toeren meer hoeven te ondernemen.
2. Gebruik een hoogwerker In de meeste magazijnen van enige omvang is er wel één te vinden: een hoogwerker die bestaat uit een werkplatform met hekwerk op een rijdende schaarconstructie die omhoog en omlaag kan bewegen. Het voordeel van een hoogwerker is dat de man of vrouw op het werkplatform de machine zelf kan bedienen. Daardoor kan deze machine altijd in de meest handige positie worden gemanoeuvreerd.
Nadeel is dat de hoogwerker meestal niet staat op de plek waar die nodig is. Meestal staat de machine geparkeerd in een hoek, zo ver mogelijk uit de weg. Snel zijn ze ook niet, zodat het even kan duren voordat de hoogwerker op de plaats van bestemming is.
3. Pak een trap Wie geen hoogwerker bij de hand heeft, kan misschien uit de voeten met een trap. Gebruik dan wel een trap in de vorm van een A-constructie, en geen ladder die ergens tegenaan gezet moet worden en onderuit kan glijden. Neem ook de tijd om de trap goed te positioneren. Dat voorkomt dat mensen eenmaal bovenop de trap tot de ontdekking komen dat ze er nog steeds niet bij kunnen en alsnog gevaarlijke toeren gaan uithalen.
Als de trap in een gangpad moet worden gezet, blokkeer dan eerst de gang zodat geen heftruck de trap omver kan rijden. Nadeel van een trap is de vaak geringe werkhoogte. Een modern magazijn is al gauw dertien meter hoog. Dan is een lamp met een trap vervangen alsnog een hele uitdaging.
4. Neem een heftruck met werkbak Iemand de hoogte insturen met een heftruck is mogelijk, maar dan alleen met een goedgekeurde werkbak. Zo’n werkbak bestaat uit een stalen bak of kooi met een hekwerk tot een hoogte van 1,1 meter die over de vorken wordt geschoven en aan het vorkenbord wordt vastgemaakt.
De gebruiker moet middels een lastdiagram kunnen aantonen dat de combinatie heftruck-werkbak onder alle omstandigheden stabiel blijft. En bij gebruik moet altijd iemand op de grond bij de heftruck aanwezig zijn. Het is mogelijk om de werkbak nog extra veiligheidsfuncties mee te geven. Denk bijvoorbeeld aan een vrijgaveknop, die ervoor zorgt dat de heftruckchauffeur de bak alleen omhoog of omlaag kan bewegen na vrijgave door de medewerker in de bak. Een stap verder gaat een werkbak met een volledig bedieningspaneel, zodat de medewerker in de bak zelf de lepels omhoog of omlaag kan bewegen. Ook dan moet echter nog steeds iemand op de grond stand-by staan.
Je rijdt op een heftruck met een pallet vol dozen en ziet dat er één doos dreigt af te vallen. Wat doe je? Natuurlijk, je stapt af en legt die doos op een veilige plek. Maar wat gebeurt er ondertussen met de heftruck? Er ontstaan ongelukken waarbij de heftruck toch in beweging komt en de chauffeur zelf het slachtoffer wordt van een aanrijding. Dat zal geen aanrijding op volle snelheid zijn, maar met een zwaar beladen heftruck en een zwaar contragewicht hoeft de snelheid ook niet hoog te zijn om lichamelijk letsel te veroorzaken. Zorg dus dat een heftruck stil blijft staan als je afstapt.
1. Gebruik de parkeerrem
Elke heftruck heeft een parkeerrem of handrem die moet voorkomen dat de machine gaat rollen, bijvoorbeeld op een hellende ondergrond. De parkeerrem is een mechanische rem, die dus ook werkt als de machine is uitgeschakeld. Elke chauffeur leert tijdens zijn opleiding om de parkeerrem te gebruiken als hij de heftruck wegzet. Doe dat niet alleen aan het eind van de werkdag, maar ook als je even afstapt om iets op te pakken, recht te zetten of af te geven.
2. Zet de truck uit Een oud advies luidt om de sleutels uit het contact te halen als je de heftruck verlaat. Dat gaat wat moeilijk met de nieuwste generatie heftrucks, die geen contactsleutels meer hebben. Niettemin kunnen chauffeurs er wel voor zorgen dat de heftruck helemaal uitstaat als ze uitstappen. Dat voorkomt dat onbevoegden een geintje willen uithalen, op de stoel klimmen en gaan rijden.
3. Koop trucks met een automatische parkeerrem Wie een nieuwe heftruck aanschaft, doet er goed aan om na te vragen of de nieuwe machine ook een automatische parkeerrem bevat. Dat is een parkeerrem die automatisch in werking treedt zodra de chauffeur de heftruck verlaat.
Gordelplicht heftrucks Veiligheid is een van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste, speerpunt van Semmeling Opleidingen & Advies. Meermaals hebben wij de noodzaak van een veiligheidsgordel aangehaald. Toch komt het nog regelmatig voor dat deze ontbreekt of niet wordt gebruikt op een heftruck. Met het oog op veilig werken met een heftruck kan de gordel van levensbelang zijn.
Een gordel voorkomt dat de bestuurder, bij kanteling of omslaan van de heftruck, bekneld raakt. Bewezen is dat beknelling een wezenlijk gevaar is bij kanteling van de heftruck. Bij een zijwaartse kanteling heeft de heftruckchauffeur de onbedwingbare neiging om via de lage zijde van de heftruck weg te springen. Omdat dat de zijde is waarop de truck kantelt is het aannemelijk, dat de heftruckchauffeur bekneld zal raken onder de heftruck. De veiligheidsgordel heeft hier de functie om de heftruckchauffeur binnen de contouren van de machine te houden en hem/haar zo te beschermen.
In het Arbeidsbesluit, artikel 7.17a, lid 4, wordt het volgende gesteld: “Indien het gevaar bestaat dat de te vervoeren personen bij kanteling of omslaan bekneld kunnen raken tussen delen van het mobiele arbeidsmiddel en de grond, is een systeem geïnstalleerd waarmee zij kunnen worden tegengehouden”. De gordel is niet de enige juiste oplossing bij het voorkomen van beknellingrisico’s.
Als de werksituatie van de heftruckchauffeur zodanig is dat hij/zij regelmatig de heftruck moet verlaten dan blijkt dat de veiligheidsgordel niet het meest aangewezen middel is om de risico’s bij kantelen te minimaliseren. Door het monteren van beugels, poortjes, hekjes of een cabine te monteren kunnen beknellingrisico’s worden weggenomen. Deze zijn zo geconstrueerd en gemonteerd dat zij, ingeval van kantelen, de bestuurder daadwerkelijk binnen de contouren van de truck houdt, zodat geen beknellingrisico’s kunnen ontstaan. Wanneer de beugels, poortjes, hekjes of cabines achteraf (in de gebruiksfase) worden aangebracht dan hoort hierbij, conform de Machinerichtlijn, een conformiteitverklaring door de fabrikant/importeur toegevoegd te worden. Hierin moet worden aangegeven op basis van welke normen het poortje, hekje, cabine of beugel geconstrueerd is.
De verlader is medeverantwoordelijk voor de belading van vrachtwagens. Sinds 10 september 2009 gelden er strengere wetten met betrekking tot zekeren van ladingen in het wegvervoer. Het vastzetten van de lading is van groot belang voor het veilig transporteren van goederen. Wanneer de lading niet goed is vastgezet, zou deze los kunnen raken en kunnen ongelukken ontstaan.
Ook de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen in de transportketen zijn uitgebreid. Dit houdt in dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid: zowel opdrachtgever, verlader als chauffeur is verantwoordelijk voor het op de juiste manier zekeren van een lading.
Mobiele arbeidsmiddelen als heftrucks moeten worden bediend door werknemers die daartoe een specifieke deskundigheid bezitten. Dit betekent dat u heftruckchauffeurs moet laten opleiden om een heftruck veilig en goed te kunnen besturen en dat een werkgever aan moet kunnen tonen dat de opleiding is gegeven en getoetst. Het is mogelijk om heftruckchauffeurs door Semmeling Opleidingen op te leiden.
Semmeling Opleidingen zal dan zorg dragen voor inhoud en uitvoering van de opleiding, inclusief de toetsing of de chauffeur daarna voldoende deskundig is om een heftruck veilig te besturen. Nadat de toetsing met goed gevolg is afgesloten ontvangt de cursus een officieel certificaat en een ARBO-pas. Semmeling Opleidingen heeft de benodigde specialisatie in huis om cursisten in 2 dagen volledig te certificeren, her-certificeren kan in 1 dag (de herhaling moet iedere 5 jaar plaats vinden). Zo’n programma maakt medewerkers voldoende deskundig om veilig een heftruck te bedienen. In geval van een ernstig ongeval met een heftruck, kunnen partijen als de inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) en de verzekeringsmaatschappij vragen om het opleidingsniveau van de chauffeur, indien deze niet beschikt over een geldig certificaat kan dit nadelig uitpakken voor zowel werkgever als werknemer.
Aard Gedrag, veiligheidsbewust werken.
Relatie wetgeving – Arbowet Hoofdstuk 2 Artikel 8 Voorlichting en onderricht; – Arbobesluit:
- Artikel 7.17c Gebruik mobiele arbeidsmiddelen;
- Artikel 7.18 Hijs- en hefwerktuigen.
Arbo-effect Veiliger en beter besturen van heftrucks, waardoor ongevallen en schade worden voorkomen. Efficiency-effect Goed opgeleide heftruckchauffeurs kunnen door gerichter en zorgvuldiger rijgedrag efficiënter werken.